Grilltrender i 2019 – del 1
Å spå fremtiden er en høyrisikoaktivitet. Likevel våger jeg meg frempå med noen trender jeg tror vil prege grillåret 2019.
Grilling og barbecue blir stadig mer populært her til lands. Vel, grilling har vel vært ganske så populært lenge, men de siste årene har jeg sett en grilltrend i at folk får øynene opp for hvilke muligheter de har på grillen. Det virker også som dagligvarekjedene, frittstående butikker og ikke minst produsenter, har fått øynene opp for at vi er mange som har lyst til å grille mer enn bare pølser.
I både 2017 og 2018 kjempet dagligvarekjedene en bitter krig om grillkundene. Det ble lansert enn rekke nye produkter fra alle kanter. Noen var en suksess. Andre ikke fullt så bra.
Jeg tror 2019 kan bli et godt år for oss som elsker å grille, utfra grilltrender fra tidligere år.
Så, uten mer mikkmakkeri, her er hva jeg tror vi kommer til å se i dagligvarebutikkene og i grillmarkedet fra rundt påsken.
Flere ferske stykninger
I 2018 så jeg for første gang ferske «spareribs» i butikken. Det vil si, spareribs som var uten krydder, marinering eller som var «sousvidet» og klare til oppvarming. Det kom også større deler som svinenakker i butikkene. Jeg tror dette er noe som kommer til å komme enda sterkere i 2019. Jeg tror flere kjeder vil selge spareribs, tykkere koteletter og biffer, større stykker svinenakke og annet. Kanskje, bare kanskje, ser vi de første brisket-stykkene komme i enkelte velassorterte butikker.
Flere ferdigprodukter
Om det første punktet gir håp, gir dette grunn til pessimisme. Det er ikke til stikke under en stol at nordmenn er bedagelig anlagt hva gjelder mat. Det skal helst gå fortere enn svint, og det skal være billig. Og det skal kunne lages på en engangsgrill i parken (dersom det er snakk om mer urbane strøk). Jeg tror nok vi vil se enda flere pakker med babyback ribs som selges ferdige til oppvarming under navnet «spareribs». Jeg tror vi vil se enda flere pakker med ferdigstekte hamburgere. Ferdige kyllingdeler. Mer pulled pork som bare skal varmes opp.
Barbecue
Javisst! Nordmenn har begynt å oppdage barbecue. 2019 kan være året skikkelig barbecue virkelig slår gjennom hos nordmenn. At vi endelig forstår at det handler om noe annet enn kun saus og spareribs (ikke noe galt med det altså). Men at vi endelig får det inn dette med slow and low.
Spennende sauser og krydre
I løpet av de siste årene er det kommet en rekke spennende produsenter av sauser og krydre i Norge. Wild Fire Foods, Sterk Saus, Drit Forbanna, Flytende Urter. Jeg tror dagligvarekjedene også vil komme med flere sauser og spennende krydre som folket kan ha på grillmaten sin. Disse vil selvsagt ikke kunne sammenlignes med de produsentene jeg ramset opp, men likevel. Jeg tror dette er noe som vil bli veldig populært i 2019.
Mer grønt
Grønnsaker er veldig i vinden. Og grillede grønnsaker er knallgodt. Jeg tror fokus på miljø, økt oppmerksomhet rundt vegetarisk og vegansk kosthold, vil føre til at flere vil forsøke å grille grønnsaker. Og da tenker jeg ikke bare på som tilbehør, men som hovedrollen i grillmåltider. Jeg tror vi også vil se flere vegetariske alternativer i kjølediskene i det ganske land.