GastroRoyal leverer gourmetkjøtt på døren din

GastroRoyal er det første firmaet i Norge som spesialiserer seg på levering av gourmetkjøtt på døren din. Her kan du få alt fra brisket og short ribs til A5 wagyu og norsk lam i toppklasse levert rett hjem til deg.

Grunnet utbruddet av Covid-19 ble dette intervjuet gjort over telefon. Bildene er lånt og brukt med tillatelse fra GastroRoyal.

GastroRoyal er et underbruk av kjøttgrossisten Wulff & Co., som har mer enn 50 års erfaring fra norsk kjøttbransje.

Nå satser de for fullt på å levere kjøtt i verdensklasse rett hjem til norske forbrukere.

«Vi er de første i Norge som leverer kjøtt på døra til folk. Jeg er halvt dansk og i Danmark er det helt vanlig, så dette var et prosjekt jeg ville ha gjennom,» sier Jesper Klostermann, importsjef i Wulff & Co, og primus motor bak GastroRoyal.

«I Danmark er det åtte firmaer som driver med dette, tre av dem har doblet omsetningen siden starten i 2016.  Dette er et sterkt voksende marked i Danmark, og jeg ser ikke at kjøpekraften er noe mindre i Norge. Ei heller ønsket om å spise førsteklasses mat. Kanskje tvert i mot. Jeg tror også at det kan bli enda større her, fordi dansk dagligvare er kjempebra. 

«Jeg mener at dagligvarehandelen i Norge har skapt dette markedet for oss. De gjør det de kan for å snevre inn sortimentet sitt fordi det er god butikk, og det er sånn de driver. Men det skaper jo et enda større etterspørsel etter andre produkter, » sier Klostermann.

Cote de boeuf er nydelig festmat.
Foto: GastroRoyal, gjengitt med tillatelse

«Vi slet jo i begynnelsen fordi vi bare hadde hele biffer.  Men nå har vi fått skjært opp biffene i 800 grams stykker, og tomahawks er på 1,2 kilo. Det gjør det litt lettere for folk flest. Shortribsene fra Greater Omaha var på seks kilo. De hadde fire rader, så det ble for stort. Det samme var med A5 wagyu fra Japan. En hel filet koster jo 12 000 kroner,» forteller han.

Bondefanget

Klostermann er ikke i tvil om hvor skoen trykker.

«Norske bønder gjør så godt de kan, men norske bønder følger instrukser og oppfordringer fra slakteriene. Slakteriene foretrekker strømlinjeformet produksjon som er enkel og som følger norsk skjæremønster, det er en indrefilet , det er en ytrefilet og de skjærer av fett. Og det synes de er greit.

«Vi har masse bønder som kommer innom oss, og spør “Du, jeg har lyst til å begynne en Angus-besetning eller en wagyu-besetning, men jeg har ikke noe sted å gjøre av kjøttet mitt. Kan dere hjelpe meg med det”?

«Men det ligger så veldig langt fram i tid. Skal en bonde kjøpe to inseminerte kuer med wagyu, blir det kanskje til to okser om tre år. Deretter må du kjøpe hele dyret, så det er tungt å starte. Dermed trenger du noen som Nortura til å gjøre det.

«I USA begynte de på 70-tallet, de begynte med stamtavler, slik danskene gjør på gris. De er jo verdens beste på gris fordi de er så grundige på stamtavler, produksjon og har peiling,» sier importsjefen i GastroRoyal.

Mindre kjøtt, bedre kvalitet

Kjøttskam og økt interesse for vegetarisk mat er ikke nødvendigvis negativt for kjøttbransjen. Klostermann ser en tydelig trend i vårt forbruk av kjøtt.

Entrecote fra Greater Omaha-slakteriet i USA.
Foto: GastroRoyal, gjengitt med tillatelse

«Vi ser jo nå at det er fossilt brennstoff som er den store synderen. Så i det store og hele er ikke kjøtt den store synderen med tanke på miljøet. Det vi ser i hele Europa er at generasjonen som er født på 80- og 90-tallet går over til å spise vegetarisk på hverdagene, men når helga kommer skal de ha wagyu, grain-fed angus. 

«De stiller langt høyere krav når de endelig skal kose seg. Dette har vi sett de siste fem årene i Europa, og det kommer vi til å se mer av her i Norge fremover. Mindre kjøtt, høyere kvalitet.

«Folk er rett og slett mer informert nå.

«Vi var på to barbecue-sjapper, en i Iowa og en i Nebraska. Vi spurte kjøkkensjefen om hva han så etter når han velger brisket eller short ribs, er det marmorering eller hva er det?

«Men nei, selv kjøkkensjefen bestille stamtavle på dyret. Så da ser slakteriene på stamtavler fra oppdretterne, kjøkkensjefene ser på stamtavler, så er det det visuelle med marmorering og slikt helt til sist. De ligger rett og slett så langt foran oss på alle mulige punkter.

Men jeg tror vi kommer oss,» sier Jesper Klostermann i GastroRoyal.

Kjøtt som vin

Om tankene dine dreier seg mot hvordan en sommelier, så er ikke det så galt tenkt, mener Klostermann.

«Det er et begrep som danskene bruker, og som jeg elsker, for danskene ligger 20 år foran oss på kjøtt, og der snakker man om kjøttsommelier. Det har jeg hengt meg litt opp i, for jeg synes det er litt fint. For kjøtt har blitt markedsført feil over hele linja spør du meg.

GastroRoyal tilbyr også vilt, som norsk elg.
Foto: GastroRoyal, gjengitt med tillatelse

«For det første er det jo meieribransjen om har monopol på å fortelle folk at spiser du en yoghurt hver dag får du så så mye protein og D-vitaminer. Det er jo like mye av det i kjøtt, men det budskapet har man aldri nådd fram med. Det har vært kjøttdeig fordi det er lett, og det har vært biff fordi det er lett. Det er ingen som har fokusert på næringsverdien i kjøtt, som faktisk er ganske god,» sier Klostermann med et tydelig engasjement.

Valg av leverandører

GastroRoyal, med Wulff & Co i ryggen, saumfarer verdensmarkedene etter kvalitetskjøtt, ofte på forespørsel fra norske kunder.

«Det begynner med at sånne som gutta på Way Down South ringer og sier de skal ha fra et slakteri som heter Creekstone Farms, og det skal være prime. Og da begynner vi å ringe rundt til de vi kjenner. For et par år siden var dette helt gresk for oss. Men så var det jo ganske morsomt. Du kunne få tak i det ett sted, men det var et helvete, ettersom det kommer ferskt til EU, så fryses det ned. Så det er mye å sette seg inn i. Det begynte med forespørsler fra kunder, så har vi bygd videre på det.

«Vi har også besøkt dem. For å sette oss inn i hvorfor det er så stor kvalitetsforskjell på dem og kjøtt fra for eksempel Uruguay eller Argentina. Hva er det de gjør der som er bra?

«Så det er egentlig å bygge stein på stein.

Entrecote av A5 Wagyu fra Japan. Mange mener dette er noe av det ypperste du kan få tak i av kjøtt.
Foto: GastroRoyal, gjengitt med tillatelse

«Vi har jo begynt å selge en del biffer også, ikke bare brisket og short ribs som Way Down South skal ha. Og der ser vi jo at det er likt hver gang. I Norge er det kanskje en entrecote av 20 som er bra, mens det som er der borte er så jevnt og likt. Og det er der forskjellen ligger, der borte får du det samme hver gang,» påpeker Klostermann.

Kjøttentusiastens tips

GastroRoyals Jesper Klostermann har også noen tips til den jevne kjøttentusiasten.

«Det vil være å sette seg inn i fôr og gener. For det er mitt inntrykk at det er det som er forskjellen. Har en snekker en sløv eller skarp sag har det alt å si for jobben som blir gjort. Sett deg inn i forskjellen på korn og mais i fôret. Personlig er jeg en sterk tilhenger av mais. For all del, korn gir jo også en flott marmorering og smak. Og så er det raser. 70 prosent i USA og Australia er Angus, men du har også Holsteiner, Red Angus, og flere som gir godt kjøtt.»

«Husk å senke skuldrene når du skal sette i gang med brisket eller short ribs. Det er ørten ulike måter å gjøre det på. Du behøver ikke å ha det ypperste av utstyr eller griller for at maten skal bli vellykka,» formaner Klostermann.

Sjekk GastroRoyals hjemmeside for mer om produkter, priser og leveringsbetingelser.

Du finner dem også på Facebook