Keep on foodtruckin’

foodtruck.jpg (680×414)

Den moderne food truck-trenden, eller matvogn på godt norsk, sies å ha fått sin start i Los Angeles i 2008, da Kogi BBQ startet opp. En kombinasjon av finanskrise, som gjorde at mange kokker og investorer så etter billigere alternativer enn faktiske restauranter, og fremveksten av sosiale medier, gjorde at dette raskt ble et populært tilbud i amerikanske byer.

Men matvogner er på ingen måte et moderne fenomen. Historien kan spores tilbake til 1800-tallet, da såkalte chuck wagons solgte mat til cowboyer. Motoristerte matvogner ble populære etter annen verdenskrig da den amerikanske hæren solgte unna lastebiler for en billig penge. På 70-tallet begynte matvogner som solgte tacos å spre seg i de store byene over there. Tradisjonelt rettet disse matvognene seg inn mot bygg- og anleggsarbeidere, havnearbeidere, osv.

Så, i 2008, skjedde det noe annet. Unge kokker fikk øynene opp for mobile kjøkken. Mange hadde bakgrunn fra restauranter, og de kombinerte «gourmetmat» med internasjonal gatemat, slik at man så en sammenblanding av særlig mexicansk og sørøstasiatisk mat.

Disse matvognene hadde, og har fortsatt, ofte en begrenset meny. Man får gatemat tilberedt på en måte man gjerne har sett på bedre restauranter, det er lekent, det går raskt, og er relativt billig. Med andre ord, det lå til rette for en hit blant unge, urbane karrieremennesker.

Siden har det gått en vei.

Austin i Texas er nå kjent over hele verden på grunn av sine matvogner (og en del andre ting). Franklin Barbecue, av mange regnet som den beste barbecue-restauranten i Texas, begynte som en matvogn. Enhver amerikansk storby har nå flere hundre matvogner. Det er til og med lagd Hollywood-filmer om det, den sjarmerende «Chef» med Jon Faverau i hovedrollen.

Som så mange andre trender med utspring i USA, er food trucks på vei til Norge. Det har vært mye frem og tilbake med Mattilsynet og ulike kommuner om tillatelser og bevilinger. Oslo er kanskje den byen i Norge der trenden har kommet lengst. En håndfull matvogner har fått godkjennelse i hovedstaden. På Youngstorget finner du 4 Gringos og Ragnalokk, GoGrilla er ofte å finne rundt Bjørvika, og ved Blå/Mathallen er det «Food Truck Bonanza» med jevne mellomrom, der man kan se og smake utvalget av norske matvogner.

Dessverre virker Oslo kommune uinteressert i å legge til rette for flere matvogner, som denne artikkelen fra Dagbladet tidligere i år tar opp. Oslo kommunes nettsted for matvogner, www.foodtrucks.no, er knapt oppdatert siden det ble lansert for over et år siden.

Forhåpentligvis endrer dette seg snart, slik at vi nordmenn også kan nyte deilig gatemat fra vogn

pitmaster

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.